Det skal være let at vælge ret!

Forretningsværdi | september 21, 2016 |

Jeg siger ofte, at det skal være let at vælge ret. Udtrykket rimer og ligger godt i munden, men frem for alt er der meget sandhed i det. Det kunne lige så godt lyde “det skal være svært at gøre det forkerte,” regner med at pointen er tydelig.

Selvfølgelig er det stadig vigtigt at skabe klare og lettilgængelige løsninger for få opmærksomhed, lydhørhed og sympati. Eksempel: hvis en onlineshop, bookingsite eller computersoftware ikke opleves enkelt og intuitivt at benyttes, så opgiver vi det ret hurtigt. Derudover forventer vi et friskt og moderne interface. Udvalget er stort, og med tiden er vi blevet ret kræsne. – Jeg mener, det er med god grund. I dag er det f.eks. ikke acceptabelt med et uforholdsmæssigt stort antal klik til at udføre noget relativt simpelt i et Edb-system. Dette gælder uanset om det er en skoleportal til børnene eller et planlægningsværktøj på arbejdet. Programmer, der er svære at forstå eller fejlbehæftede, skaber også frustration. Det kan vi gøre bedre! Brugerne vil fortsat være kræsne og har høje standarder. Det er disse brugere, der i sidste ende afgøre, hvor godt et værktøj er. Det skal derfor være let at vælge ret.

Udvikleren giver mulighed for en stor kreativ frihed, når man, for eksempel opretter en hjemmeside, men der er også retningslinjer som skal følges, og som bør efterleves, hvis projektet skal blive en succes. Hvad hvis en designer ville lave en hjemmeside, som ganske vist havde en interessant indhold og koncept, men er for svær at forstå og navigere. Så ville hele projektet være næsten meningsløst for kunden eller brugeren. Det samme gælder for forretningssystemet på arbejdet, selvom brugerne ofte er “tvunget” til at bruge disse systemer, tiltros for at de egentlig ikke er gode nok. Der er naturligvis mange grunde til dette, men et fælles problem er, at der ikke er arbejdet aktivt nok med at gøre tingene bedre. Brugerne skal være involveret i tilblivelsen, så alle virkelig forstår formålet og processen for at anvende værktøjet. Andre vigtige ting, der skal fremhæves er hyppigheden og hensigt. Et godt eksempel på, hvor vigtigt, det er hele tiden at lytte til brugerne, er, at skærmproducenter nu har indset, at mange brugere ikke ønsker, at deres indbyggede web-kameraer er rettet mod dem hele dagen. Bevidsthed om potentielle sikkerhedsbrud er nu så udbredt at nogle taper kameraet over eller sætte et klistermærke på. Men producenterne begynder nu at ændre de nyere modeller, så det er det muligt for brugeren at afgøre, om kameraet skal aktivt eller skjult og passivt. Enkelt, men måske nødvendigt.

Tab aldrig dit fokus på brugernes behov og deres adfærd.

Design er tæt på mit hjerte. Uanset om det er en telefon, et system eller et interiørobjekt. Et vellykket design er en balance mellem funktion og form. Det er ikke længere nok til at skabe et godt tekniskprodukt, det skal også opfylde brugerens behov for et moderne design og intuitiv anvendelse.

Grundlæggende og moderne funktionalitet er nu ren forudsætning, det kræver mere for at beholde ens brugere:

  • Intuitivt design – en næsten selvforklarende arkitektur og navigation i værktøjet
  • Enkelt at lære – en bruger, der aldrig har set brugergrænsefladen før, skal kunne udføre grundlæggende opgaver
  • Effektiv brug – en erfaren bruger skal hurtigt kunne udføre opgaver
  • Hukommelse – hvor nemt man kan huske, hvordan tingene fungerer, når man ser det igen, og hvor effektivt det er i fremtid anvendelse
  • Aktiv analyse af fejl og kompleksitet – hvor ofte brugeren laver fejl, når de benytter systemet, fejlenes alvor og hvordan brugerne får hjælp til at rette fejl
  • Subjektiv tilfredshed – Endelig er det afgørende, om brugeren rent faktisk godt kan lide at benytte systemet

Det drejer sig derfor meget om oplevelsen. Men kommer funktionalitet ikke først? Jo, sådan er det. Men ikke fordi det faktisk er vigtigere end brugeroplevelse. Funktionalitet hænger sammen med formålet, men en afbalanceret kombination af begge vil give både troværdighed og vilje hos brugeren. Dette gøres ved ubemærket, at lade brugeren forstå, opleve og fornemme både formål og metoden på deres bruger rejsen.

Der er mange gode eksempler på virksomheder, der gør netop dette, og også gør det god. Et eksempel kunne være en amerikansk computer og forbrugerelektronik virksomhed grundlagt i 1976. De sælger egentlig ikke fysiske produkter, men oplevelser. Den nyeste teknologi er noget, vi forventer, at skabe en personlig tiltrækning er noget helt andet.

Hvordan starter man på dette? Hvordan får man mere brugervenlige systemer og gladere anvendere? Jo, som med så meget andet, handler det om at tage små skridt i den ønskede retning, og følge en overordnet strategi. Vi skal ikke gøre alt på én gang, og ikke investere flest penge, når vi ved mindst om det reelle behov. Vi bør slippe prestigen ved altid at træffe alle de korrekte beslutninger lige fra begyndelsen og i stedet tage små skridt i den rigtige retning. Ved tidlig involvering af brugerne til delmængder af slutproduktet, får vi tidlig uvurderlig feedback, på hvorvidt kursen er korrekt. Betatest har eksisteret længe og indebærer test af en foreløbig version, før den frigives til endelig brug. Dette er nu en selvfølge, af den gode grund, at det medføre tidlig feedback fra brugerne. Det bliver lettere at korrigere retningen og ikke mindst, er det en god måde at spare penge.

For at skabe en fantastisk oplevelse, skal du hele tiden stemme af med dine kunder, hvad de ønsker, og bruge den indsigt til at skabe en attraktiv og personlig oplevelse. Hvis du kan skabe en oplevelse, der er bedre end dine konkurrenters, vil dine kunder forblive loyale og ignorere de fristende konkurrencedygtige tilbud.

Det skal være let at vælge ret!

Læs også